חולצות של ליברפול

התפתחות הצבעים והסמל: מ״כחול-לבן״ ל״אדום כולו״

בתחילת דרכה (1892) ליברפול שיחקה בחולצות כחול-לבן – ורק ב-1896 אימצה את צבעי העיר, אדום ולבן. בשנת 1964 המאמן ביל שאנקלי עבר למראה אייקוני של אדום כולו (חולצה, מכנסיים וגרביים), צעד שנועד לתת לקבוצה נוכחות עוצמתית במגרש. הסמל עם ה-Liver Bird אומץ כבר ב-1901 ונכנס לחולצה עצמה באמצע שנות ה-50. יחד, אלו יצרו את ה-DNA הוויזואלי שמזוהה עד היום עם חולצות ליברפול.

ספקים, ספונסרים ושיתופי פעולה

לאורך השנים ייצרו את מדי ליברפול מותגים מובילים: Umbro (בעיקר בעידן הזכיות באירופה בשנות ה-70-80), adidas (1985–1996, 2006–2012 ושוב מ-2025), Reebok (1996–2006), Warrior (2012–2015), New Balance (2015–2020) ו-Nike (2020–2025). בצד המסחרי, ליברפול הייתה חלוצה עם חסות חולצות כבר ב-1979 (Hitachi), ובהמשך הופיעו על החזה Crown Paints, Candy, Carlsberg (התקופה הארוכה ביותר בפרמייר ליג) ו-Standard Chartered (מ-2010). בשנים האחרונות בלט גם שיתוף-הפעולה האופנתי LFC x LeBron עם Nike ולברון ג׳יימס – מהלך שחיזק את הנראות הגלובלית של חולצות ליברפול מעבר למגרש.

עיצובים אייקוניים שאוהדים אוהבים – שנות ה-80 וה-90

תחילת שנות ה-80 הביאה פסים דקים (pinstripes) אדומים-לבנים בסדרת חולצות שנקשרה בעונת רומא ’84; בסוף העשור קיבלנו את חולצת הבית 1989/90–1990/91 של Candy עם דוגמת גיאומטריה לבנה שהפכה לפריט רטרו מבוקש. מחוץ לאדום: חולצת החוץ הירוק-לבן הרבעית של 1995/96 בלטה באומץ הגרפי, ובעונת 1996/97 נולדה חולצת “ecru” בהירה שכיום נחשבת קלאסיקה בקרב חובבי רטרו של חולצות כדורגל.

איקונות מודרניות וסמלים של זהות

בעונת 2017/18 ציינה ליברפול 125 שנים עם סמל חגיגי על החזה וגוון אדום עמוק בהשראת עבר המועדון. ב-2019/20 חזרה הדוגמה בעלת הפסים הדקים כמחווה למנהל האגדי בוב פייזלי (100 שנה להולדתו) – עונה שנחתמה באליפות הליגה. החל מ-2022/23 מופיע בגב החולצה המספר 97 בין להבות ה-Eternal Flames – לזכר קורבנות אסון הילסבורו. וב-2024/25 הושקה חולצת בית של Nike שמרפררת ל-’84 עם דוגמת YNWA מוזהבת בתוך ה״פסים״ – חיבור עדכני בין היסטוריה לאסתטיקה עכשווית של חולצות ליברפול.